Montage

“Monteren jullie ook beeld? Maar jullie zijn toch geluids-specialisten, dat kan toch niet?” Zeg dat maar eens tegen Walter Murch

Dat kan dus heel goed, omdat we in beide gevallen gewoon een goed verhaal willen vertellen. Voor ons is een film geen geluid met hinderlijk geflikker voor je ogen; goed geluid verdient goed beeld.

Durf een film te maken met beeld en geluid als twee vertellers, die elkaar afwisselen, aanvullen, onderbreken, tegenspreken, dan wordt het ineens allemaal een stuk interessanter… Maar dat kan alleen als beeld en geluid dat goed met elkaar kunnen repeteren in de montage, zodat ze elkaar goed aanvoelen en elkaar op de juiste momenten ruimte geven.

Wanneer je dat in de montage kunt sturen en al “schetsend” je film kunt opbouwen, kom je tot verrassende resultaten en wordt ook de eindmix altijd een feestje. Hadden we het al over de tijd- en kostenbesparing gehad? Het feit dat we ook beeld monteren is in onze ogen dus een heel logisch iets…

 

 

Opdrachtgevers als National Geographic Channel profiteren daar al langer van, zoals bij de Unicef documentaires “Paul van Vliet’s Children of Gold” en “Renate Verbaan in Ivoorkust”, die onlangs te zien waren op National Geographic Channel. Vele uren materiaal werden vertaald naar een aangrijpend verhaal.

 

 

 

 

 

 

Onder soms moeilijke omstandigheden opgenomen geluid werd schoongemaakt, achtergrond-geluid en effecten werden toegevoegd tot een broadcast-mix. En de kleuren werden onder handen genomen.

 

 

 

 

 

 

Voor die laatste broadcaster maken we bijvoorbeeld ook bijna iedere maand een 2,5 minuut “vignette” (zeg maar een info-mercial), die we draaien op de Red One en Coptercams en waarvan de hele productie EN post-productie hier plaatsvindt. Na de montage, kleurcorrectie en mixage renderen we die uit als MXF en kan hij direct naar de uitzendserver geupload worden.

Dat we ook kleurcorrecties doen, is ontstaan vanuit het werken met de RED camera. Omdat we graag wilden “graden” met de originele RED-files hebben we, met dank aan Flanders Scientific , hier nu een uitstekende kleurcorrectie monitor staan en maken we optimaal gebruik van Apple’s Color.

Onze prijzen voor videomontage zijn concurrerend, maar misschien wel iets duurder dan je gewend bent. Er wordt tegenwoordig natuurlijk veel zelf gemonteerd in een kamertje met een Imac. Niets mis mee, maar het is natuurlijk wel HEEL fijn om met goed geluid, alle mogelijke technische voorzieningen en gecalibreerde afkijk te werken.

Overigens zijn we hier niet platform afhankelijk; Wil je werken op een AVID MC? dat kan. FCP? Ook goed. Wil je monteren en logeren in een fantastisch huis vlakbij Berlijn? Kunnen we regelen!

 

RH01